Motivasjon og læring i lys av Vygotskys sosiokulturelle læringsteori.
Jeg har valgt å skrive
om de sosiokulturelle læringsteoriene til Lev Semyonovich Vygotsky (1896-1934). Han har i sine studier hatt fokus
på selve menneskets utvikling over tid. Han har sett på forhistorien, her og nå,
og fremtiden individet utvikler seg mot. Hans perspektiv kalles gjerne en
genetisk metode. Utrykket har ikke noe med gener i biologisk forstand å gjøre,
men viser til en forståelse av menneskets individuelle og kollektive utvikling
(Imsen, 2008).
Vygotsky
ble født i Hviterussland og ble sett på som en av de fremste russiske
teoretikerne. Familien hans tilhørte den jødiske middelklassen. Hans mor var
vel belest og kunnskapsrik, og han vokste opp i et hjem preget av intellektuell
kultur med mye tysk litteratur og filosofi (Imsen, 2008). Hans motivasjons- og
læringsteorier hører hjemme innen den sosiokulturelle tradisjonen, der
individet og de mellommenneskelige relasjonene er fremtredende. Vygotsky ble
bare 38 år, og det hevdes at dersom han hadde fått leve ville han ha hatt en
minst like stor betydning i vestlig psykologi som Jean Piaget
(1896-1980)(Imsen, 2008).
Vygotsky
fokuserte på 3 hovedområder. Det handlet om hvordan læring og utvikling skjer i
relasjon mellom det sosiale, det individuelle og det kulturelle feltet. Han
pekte på at barn ble påvirket av de omgivelsene og de levekårene de vokste opp
i, og at de utviklet væremåter og tenkemåter som sto i samsvar med disse. De
teknologiske og mentale redskapene som var tilgjengelige i dets omgivelser
hjalp menneskene til å utvikle seg. Han fokuserte videre på hvordan mennesket
med å forene krefter og samarbeide med andre kunne utvikle seg lenger. Han så
på utviklingen av språket som det viktigste redskapet til hvordan vi tilegner
oss kultur og felles kunnskaper (Imsen, 2008). Vygotsky hevdet at utvikling
måtte forstås som et resultat av ulike prinsipper for utvikling, og at de ulike
prinsippene gjorde seg gjeldende med ulik styrke i ulike perioder i livet. Han
utelukket ikke de biologiske modningsprosessene, men hevdet at de biologiske
utviklingstendensene sammen med sosiale forhold dannet en sosiobiologisk
utviklingslinje i barns personlighet.
Språk var
byggesteiner for tenkning (Imsen 2008, s255). Den språklige utviklingen sees
som en gradvis tilegning av felles forståelse av omgivelsene. Det at barnet etter
hvert begynner å «snakke med seg selv» er bidragsgivende til at barnet etter
hvert internaliserer erfaringer til egen tenkning (Ibid). Utviklingen videre
hevder Vygostsky å gå fra at barnet snakker med seg selv, setter ord på ting og
følelser og selv-instruerer. Etter hvert som barnet blir eldre blir denne høyt
snakkingen til en indre stemme som hjelper barnet til selvrefleksjon og
bevissthet.
Talespråket
er altså ifølge Vygotsky en ren sosial aktivitet som etter hvert splittes i en
sosialt kommunikativ del, og en egosentrisk indre tale som danner grunnlag for
tanke. Språket blir på denne måten en nødvendig forutsetning for intellektuell
utvikling. Det blir bestemmende for tenkemåter og hvordan man oppfatter verden.
På samme
måten som hundene i Pavlovs eksperimenter lærte å reagere på betingede stimuli lærer
mennesket å «erstatte» ting med språklige symboler. Det at språklige symboler
trekkes inn mellom stimuli og respons kalles mediering (Vygotsky, 1978 i Imsen, 2008 s 257).
Mediering
gjennom språk hjelper mennesket å kontrollere egne handlinger, og dermed blir
språket et viktig hjelpemiddel for selvstendig tenkning (Ibid).
Talespråket
er i utgangspunktet en ren sosial aktivitet. Det er sosial aktivitet som skaper
individuell utvikling (Imsen, 2008). Det vil si at man beveger seg fra en
tilstand der barn kan gjøre ting sammen med andre og til at de mestrer
oppgavene på egenhånd (Ibid).
Dette er
et dynamisk syn på menneskets utvikling. Noe som kommer fram i Vygodtskys tanker
om den nærmeste utviklingssonen, eller den proxymale utviklingssonen (Solerød,
2005). Her defineres utviklingssonen som avstanden mellom det et individ
mestrer på egenhånd og det individet kan mestre med hjelp fra en voksen eller
annen mer kyndig person (Ibid).
Vygotskys
teorier i
undervisning
I følgje Vygotskys teorier er hele vår psykiske utvikling avhengig av sosiale forhold. Dermed
blir samspillet sentralt i enhver
undervisningssituasjon (Solerød, 2005). I yrkesrettede fag med praksisopplæring er denne formen tydelig. Eksempler på dette kan være elektriker lærlingen som først gjennom undervisning i klasserom får kjenne på og bli kjent
med verktøy og utstyr som brukes i
jobben, og deretter går ut i lære sammen med en mer kompetent voksen, som gradvis lar ham/henne prøve ut
arbeidsoppgavene selv og får veiledning
underveis. Denne typen praktisk
opplæring kalles gjerne modellæring. I sånne læresituasjoner er ofte relasjonen mellom lærer og elev av avgjørende for om læring finner sted. Imitasjon av modeller skjer
imidlertid ikke automatisk og i følge Albert Bandura (1925-) er det mange forhold som er avgjørende. Om imitasjon vil finne sted er bant annet avhengig av alder, kjønn, elevene og relasjonene mellom elevene og mellom eleven og læreren (Lyngsnes og Rismark, 2007). For at det sosiale samspillet skal føre til læring, må elev og
voksen ha en felles situasjonsdefinisjon,
de må ha en felles forståelse av hva som skal skje og hva man ønsker å oppnå (Lyngsnes og Rismark, 2007). Denne forståelsen læres gjerne i et
klasserom, gjennom å lære begreper og
uttrykk som eleven vil møte igjen når han kommer ut i fagfeltet.
I klasseromsundervisningen kan Vygotskys teorier
kanskje bli litt mer
utydelige og for at vilkårene i de sosiokulturelle teoriene skal
dekkes er det sentralt at tankesamarbeidet mellom læreren og
elevene er tilstede (Imsen, 2008). Det
er, i følge Vygotsky (Solerød, 2005, s 228) på skolen elevene møter vitenskapelige og abstrakte begreper. Begreper og uttrykk man ikke møter i den daglige talen. Læring av slike begreper vil alltid foregå i en ovenfra og ned relasjon. Dette innebærer at vi først må lære begrepene og hva de representerer, for så
å få en forståelse av hva de betyr og lære hvordan de brukes (Solerød, 2005). Ser
vi på eksempelet ovenfor, hvor eleven skal ut i lære, er det av betydning at eleven forstår de uttrykkene de møter i et fagmiljø, og at de dermed også er istand til ta inn over seg den veiledningen som blir gitt.
Læreren må tilpasse undervisningen for at eleven skal kunne tilegne seg kunnskap og innsikt (Imsen, 2008). Dette innebærer at han må vise interesse for elevenes utviklingsmuligheter, og legge til rette for at de kan utvikle seg i sin nære
utviklingssone. For å finne den proximale utviklingssonen
til hver enkelt elev er det derfor viktig at læreren kartlegger hvilke ferdigheter de mestrer. På den måten kan han tilby opplæring som
ligger litt utenfor det de kan i dag, slik
at de kan utvikle seg litt lenger og bli mer selvstendige i det
faget de skal lære seg. Den hjelpen som gis må være tilgjengelig etter elevens
behov. Riktig hjelp på riktig måte til riktig tid (Lyngsnes og Rismark, 2007).
Kilder:
- Imsen,
Gunn (2008). Elevens verden:- innføring i pedagogisk psykologi, Oslo:
Universitetsforlaget.
- Lyngnes, K. & Rismark, M. (2007). Didaktisk arbeid. Oslo:
Gyldendal Akademiske.
- Solerød, E. (2012). Pedagogiske grunntanker: – i et
dannelsesperspektiv . Oslo: Universitetsforlaget.
Blogg innlegget likte jeg da det gav meg en grundig innføring i Vygotskys bakgrunn og filosofi. Det hjelper meg til å få et grundig innblikk i filosofien og dermed også en forståelse av hvordan han mener mennesket utvikler seg, både biologisk og sosiologisk samt hvordan de gjennom språket danner sin forståelse. Blogginnlegget klarer å få frem hvordan språket og de sosiale aktivitetene kan brukes for å fremme læring og øker dermed min forståelse av den praktiske bruk av Vygodskys teori. Jeg synes poenget blir tydelig ved at det brukes konkrete eksempler på hvordan filosofien og teorien brukes i praktiske situasjoner. Vygotskys syn på læring, hvordan en praktisk kan fremme læring og motivasjon kommer tydelig frem. Det tydeliggjøres også hvilken rolle både lærer og elev har i læringssituasjonen. Det jeg kunne ønsket var tydeligere, er beskrivelsen av det Vygotsky kaller for mediering, dette synes jeg ble noe diffust og dermed vanskelig å forstå.
SvarSlettBlogginnlegget ditt har en ryddig og god oppbygning. Jeg liker at du starter med å definere essensen i Vygotskys teori for deretter å plassere det i tid. Du knytter det opp mot tidsepoken Vygotsky levde i og de sosiale og familiære forholdene han vokste opp under. Dette gir meg som leser et holdepunkt i den videre tilnærmingen til temaet.
SvarSlettVidere gir du en veldig god beskrivelse av den avgjørende rollen språket har i opplæringen. Dette understreker du ved direkte gjennomgang i teoridelen av bloggen din. Du tar også opp igjen dette i avsnittet om klasseromsundervisning og begreper. Du får på den måten godt frem både hvordan språket i seg selv fører til utvikling og hvordan språket i samspillet mellom elev-lærer fører til utvikling.
Det jeg skulle ønske du hadde utdypet litt bedre er «den proksimale utviklingssonen». Dette begrepet kommer inn på slutten av bloggen din men er, så vidt jeg har forstått, såpass sentralt at du kunne flettet det inn på et tidligere tidspunkt.
Takk for konstruktive tilbakemeldinger!
SvarSlettJeg vil nå forsøke å forklare nærmere hva Vygotsky legger i begrepet mediering, og koblingen som ble gjengitt i forhold til behaviorismen ovenfor.
I den klassiske behaviorismen forutsetter psykologien at det er en direkte kobling mellom stimulus (S) og respons (R). En av de mest kjente er kanskje Pavlovs (1849-1936) hunder, og hans teorier om klassisk betinging. Han oppdaget at hver gang han skulle gi hundene mat, begynte de å sikle ved synet av matskåla. For å undersøke dette videre begynte han å ringe i ei bjelle umiddelbart før han serverte maten. Etter ei tid begynte hundene å sikle når de hørte bjella. Bjella hadde blitt et symbol for at nå er det mat, og hundene begynte spyttproduksjonen når de hørte lyden (Imsen, 2008). Hundene hadde lært at lyden av bjelle og etterhver kanskje bare synet av bjella, symboliserte mat.
Mediering i Vygotskys teorier handler om at man setter inn et «redskap» (hos Pavlov ei bjelle, hos Vygotsky et psykologisk eller fysisk redskap) mellom stimulusen og responsen.
Mediering, eller formidling kan brukes om alle typer hjelp eller støtte som fremmer læreprosessen (Dysthe, 2001). «Redskapene» i det sosiokulturelle perspektivet er de intellektuelle eller praktiske ressursene vi har tilgang til. Det viktigste redskapet for mediering er i følge Vygotsky språket (Dysthe, 2001). Andre eksempler på medierende redskaper er for eksempel tallsystemet, formler og regler og andre vitenskapelige begreper. Men også tv og data har medierende funksjoner i det at de kan brukes som redskap til å fremme læring.
Et eksempel på språket som medierende redskap kan være ordet bil. Vi lærer at ordet bil representerer et objekt med 3-4 hjul. Etter hvert klarer mennesket å se for seg bildet av en bil når de hører eller ser ordet. Denne felles forståelsen av ordet bil hjelper menneskene til å kunne snakke om og tenke på biler uten at det fysisk trenger å være en bil tilstede.
Det er denne medieringen som er nøkkelen til å forstå hvordan mennesket bryter med den biologiske utviklingen og danner nye former for kulturelt baserte psykologiske prosesser (Imsen, 2008).
I forhold til den proxymale utviklingssonen har jeg gitt en kort beskrivelse av den både i teoridelen og i betydningen den får i klasserommet. Jeg er ening at den er en stor del av Vygotskys teorier, og jeg kunne nok ha beskrevet dette mer utdypende. Jeg tar med meg tilbakemeldingen i mitt videre arbeide.
Kilder:
• Dysthe, Olga (Red.)( 2001). Dialog, Samspel og Læring, Oslo: Abstrakt forlag AS.
• Imsen, Gunn (2008). Elevens verden:- innføring i pedagogisk psykologi, Oslo: Universitetsforlaget.